تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

آپگرید Taproot بیتکوین چیست؟ آیا روی قیمت آن تاثیر گذار است؟

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

Taproot احتمالاً مورد انتظارترین ارتقا برای شبکه بیت کوین از زمان SegWit است. در ژانویه 2018 یکی از توسعه دهندگان بیتکوین بنام Gregory Maxwell از پروژه ای رونمایی کرد که برای افزایش حفظ حریم خصوصی در بیتکوین طراحی شده بود. این پروژه با استفاده از ابزارهای رمزنگاری امکان حفظ حریم خصوصی را برای کاربران بیتکوین به شدت افزایش می دهد. در لینک زیر می توانید متن کامل طرح ارائه شده توسط ایشان را مطالعه نمایید:

Taproot: privacy preserving switchable scripting.

 

دو سال بعد Pieter Wuille یکی دیگر از توسعه دهندگان Bitcoin Core درخواستی را بصورت pull request  مطرح کرد که تپروت به هسته بیتکوین اضافه شود و این درخواست در اکتبر 2020 به بیتکوین کور پیوست شد.

با اینکه تپروت به عنوان یک بروزرسانی مطرح شده اما در واقع شامل بروز رسانی روی سه BIP می شود. یعنی برای دستیابی به هدفی که ماکسول رونمایی کرده بود نیاز به آپگرید همزمان BIP 340 و BIP 341 و BIP 342 می باشد که به ترتیب Schnorr signatures و Taprootو Tapscript نام دارند که در مجموع بنام BIP Taproot شناخته می شوند. این بروزرسانی بصورت یک soft fork و با حمایت ماینر ها بایستی اعمال شود.

BIP 340 پیشنهاد Schnorr signatures را در بلاکچین بیتکوین مطرح می کند و به کمک آن امضاهای دیجیتال کوتاهتر و کارآمد با امنیت بسیار بالا ایجاد خواهد شد بطوری که می تواند جلوی تمامی حمله های double-spend را بگیرد. همچین به کاهش مقدار دیتای بلاکچین نسبت به امضاهای فعلی که ECDSA-based می باشند کمک می کند. در این مدل جدید می توان یک امضا که از ادغام امضاهای چند کلید خصوصی در تراکنش های چند امضایی حاصل می شود داشت و تراکنش را با همان یک امضا در بلاکچین منتشر و ثبت کرد.

BIP 341 که همان Taproot نام دارد این نگرانی را رفع می کند که چگونه bip 340 به شبکه بیتکوین بپیوندد که با استفاده از Merkelized Alternative Script Trees (MAST) انجام می شود. BIP341 همچنین امکان استفاده از نوع جدید از پرداخت بنام Pay-to-Taproot (P2TR) را فراهم می کند.

بروزرسانی BIP 342 یا Tapscript هم نگرانی ها در مورد اضافه کردن کدهای عملیاتی را رفع می کند که می تواند تراکنش های تپروت و امضاهای اشنور را بررسی و تایید کند.

 

درحالیکه کامیونیتی بیتکوین به شکل فراگیر از بروزرسانی Taproot حمایت کرده اند جنجالهایی بر سر ویژگی lockinontimeout که داخل این پروژه گنجانده شده وجود داشت. LOT بر این مبنا طراحی شده که اگر ماینر ها سیگنال موافقت با تپروت هم ندهند این بروزرسانی به عنوان یک user-activated soft fork (UASF) به اجرا گذاشته شود. البته در نهایت بصورت آزمایش قرار شد که موافقت Node های ماینرها بررسی شود و سیگنال دهی آنها بصورت جداگانه آمار گیری شود که نتیجه آن نشان دهنده موافقت اکثریت مطلق ماینرها بود.

 

بروزرسانی Taproot مزایای بسیاری برای کاربران و استفاده کنندگان بیتکوین به همراه خواهد داشت:

افزایش امنیت: از نظر ریاضی امضاهای Schnorr امنیت بسیار بیشتری نسبت به امضاهای ECDSA که در حال حاضر استفاده می شوند دارند. همچنین امضاهای اشنور بطور کلی جلوی تراکنش های double-spend را خواهند گرفت.

کاهش سایز بلاکچین: خروجی های P2TR سایز کوچکتری نسبت به خروجی های معمول در حال حاضر دارند. البته ممکن است نسبت به خروجی های SegWit کمی بزرگتر باشند اما در بلند مدت و مخصوصا بر روی کاهش سایز تراکنش های چند امضایی تاثیر خود را نشان خواهند داد. با کاهش سایز تراکنش ها و جا گرفتن تعداد بیشتر تراکنش در هر بلوک استخراج شده، میانگین سرعت انجام تراکنش ها نیز افزایش خواهد یافت.

کارمزد کمتر در تراکنش های پیچیده: همانطور که گفته شد تپروت موجب کاهش سایز تراکنش ها می شود مخصوصا برای تراکنش های چند امضایی ( به عنوان مثال تراکنش های مربوط به کانال های لایتنینگ ) یا تراکنش هایی که از کیف پول های time-lock ارسال شده اند. سایز کوچتر تراکنش تاثیر مستقیم بر روی مقدار Fee تراکنش دارد. ( آشنایی کارمزد انتقال بیت کوین )

تقویت حفاظت از حریم خصوصی: با تپروت کلیه Output هم شبیه هم خواهند بود. اگر یک تراکنش ساده باشد و یا پیچیده و چند امضایی و ... خروجی مشابهی در Taproot خواهیم داشت و تراکنش های لایتنینگ، چندامضایی، تایم لاک و ساده و... از هم قابل تمیز دادن نمی باشند و همگی شبیه یک تراکنش ساده خواهد بود. مسلماً این ویژگی مهم‌ترین و پیش‌بینی‌ شده‌ترین بخش این ارتقا است، زیرا اکثر ابزارها و اشکال تجزیه و تحلیل بلاک چین را بی‌فایده می‌کند.

قابلیت اسکریپت نویسی پیچیده تر: با تپروت توسعه دهندگان کیف پول ها و... می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. مثلا ایجاد time-lock همراه با چندامضایی! در حال حاضر اگر امضاهای لازم برای یک کیف پول در دسترس نباشد دیگر نمی توان آن را خرج کرد اما با تپروت می تواند شرط گذاشت که مثلا بعد از 2 سال به همه امضاها نیازی نباشد! فکر کنید بخواهید بیتکوین خود را به ارث بگذارید! راهش همین است که کیف پول شما چند امضایی باشد اما مثلا یک lock ده ساله برای آن تعریف کرده باشید و فقط یک امضا را به ورثه خود بدهید که بتوانند بعد از فوت شما از آن بیتکوین استفاده کنند اما در زمان حضور شما کاری نمی توانند بکنند.

 

حفظ حریم خصوصی مدت هاست که برای بیتکوین یک چالش بوده است، زیرا تهدیدی برای مقاومت در برابر سانسور ایجاد می کند، که مسلماً قوی ترین ویژگی بیتکوین است. با توجه به قابلیت هایی که Taproot در این زمینه ایجاد می کند قیمت بیتکوین می تواند پس از اجرای ارتقاء تاثیر مثبت بگیرد. ارزش این ارز دیجیتال می تواند در درازمدت به شدت افزایش یابد زیرا توسعه دهندگان بیتکوین راه حل های حفظ حریم خصوصی بسیار مورد نیاز را برای شبکه اجرا می کنند تا اطمینان حاصل کنند که مقاومت بیت کوین در برابر سانسور غالب و پیروز است.


   
نقل‌قول
    سبد خرید