تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

آشنایی کارمزد انتقا...
 

آشنایی کارمزد انتقال بیت کوین

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

یکی از دغدغه های کاربران رمزارزها علی الخصوص بیتکوین کارمزد انتقال یا Transaction Fee می باشد و رمزارزهای مختلف میزان کارمزد و سرعت انتقال دارایی بین حساب ها را از مزیت های خود می دانند. در این مطلب قصد دارم شما را با کارکرد شبکه بیتکوین از منظر کارمزدهای آن بیشتر آشنا کنم.

در زمان انتقال بیتکوین از کیف پول خود به کیف پول دیگران شما کاملا مختار هستید که میزان کارمزد پرداختی جهت انجام انتقال را تعیین نمایید. واحد محاسبه کارمزد در بلاکچین بیتکوین Sat/Byte (ساتوشی به ازای هر بایت) می باشد که درک کردن این واحد محاسباتی بسیار مهم است.

هر تراکنش بیتکوین شامل یکسری اطلاعات می باشد که مانند یک فایل متنی این اطلاعات را داخل خود نگهداری می کند و سایز این فایل بر حسب بایت یا کیلوبایت مانند هر فایل دیگری با توجه به اطلاعات داخل آن تعیین می شود. اطلاعات داخل فایل تراکنش شامل مواردی مانند آدرسهای ورودی، آدرس های خروجی، امضاء ها و... می باشد. این سه مورد که نام برده شده تاثیر گذارترین ها بر روی سایز فایل تراکنش می باشند:

- آدرس های ورودی یا Inputs : فرض کنید شما در مجموع مقدار 0.75 btc داخل کیف پول خود دارید که در مراحل مختلفی به کیف پول شما وارد شده است. به عنوان مثال در 4 مرحله مقادیر 0.2 و 0.1 و 0.3 و 0.15 بیتکوین از افراد مختلف دریافت کرده اید. حال اگر بخواهید 0.7 بیتکوین برای شخص دیگری ارسال نمایید با توجه به موجودی که دارید باید از همه این ورودی ها استفاده کنید بنابراین تراکنش شما در این حالت 4 ورودی دارد که باید داخل فایل تراکنش آدرسهای آنها نوشته شود. اما اگر قصد انتقال 0.08 بیتکوین داشته باشید تراکنش شما فقط از یکی از ورودی های فوق استفاده خواهد کرد و یکی از آنها داخل فایل نوشته می شود. کیف پول های حرفه ای بیتکوین حتی با استفاده از گزینه Coin Control به شما این امکان را می دهند که آن یک ورودی را از بین 4 ورودی خود انتخاب کنید. بنابراین داشتن ورودی کمتر برابراست با سایز تراکنش کوچکتر.

- آدرسهای خروجی یا Outputs : معمولا شما فقط به یک آدرس بیتکوین ارسال می کنید اما برخی کیف پولها به شما امکان می دهد در یک تراکنش مقادیر مختلفی را به آدرس مقصدهای مختلف ارسال نمایید. طبیعتا اگر در یک تراکنش چند مقصد داشته باشید سایز تراکنش بزرگتری بر حسب Byte خواهید داشت.

- امضاء یا Signature : برای کیف پول های 2 یا چند امضایی بدیهی است که تعداد تاییدیه ها روی سایز تراکنش تاثیر گذار است.

 

حالا با مواردی که تشکیل دهنده سایز فایل تراکنش بیتکوین هستند آشنا شدید. هنگام ارسال بیتکوین به آدرس دیگر می توانید سایز نهایی تراکنش را قبل از انتقال در مراحل انجام تراکنش داخل اطلاعات کیف پول خود مشاهده نمایید.

فرض کنیم تراکنشی نسبتا حجیم شامل چند ورودی و خروجی دارید که سایز آن 977 byte شده است و شما می خواهید میزان Fee تراکنش را خودتان تعیین کنید. این کارمزد را برحسب sat/B باید تعیین کنید به عنوان مثال اگر 30 ساتوشی انتخاب کنید کارمزد کل تراکنش 29,310 ساتوشی یا به عبارتی 0.0002931 btc (حدود 11 دلار در زمان نگارش این مطلب) خواهد شد. اگر کارمزد را 100 ساتوشی انتخاب کنید Fee تراکنش شما مقدار 97,700 sat یا 0.000977 بیتکوین خواهد بود. شما می توانید مقدار 1 ساتوشی هم انتخاب کنید اما در ادامه متوجه خواهید شد که به هیچ وجه انتخاب درستی نیست!

 

سوالی که مطرح می شود این است که چه مقدار ساتوشی به ازای هر بایت تعیین کنید؟

پاسخ این سوال به میزان عجله شما برای Confirm شدن تراکنش داخل شبکه بیتکوین بستگی دارد. تراکنش شما وقتی به شبکه ارسال میگردد ابتدا وارد صف انتظار که Mempool نام دارد می شود. استخراج کنندگان یا ماینرهای بیتکوین وظیفه دارند تعدادی تراکنش را از ممپول انتخاب کرده و داخل بلوکهای جدید از زنجیره بلوک های بیتکوین ثبت کنند.

ماینر ها معمولا تراکنش هایی را انتخاب می کنند که بر حسب sat/byte کارمزد بیشتری برایشان تعیین شده باشد. به عنوان مثال تراکنشی که برایش 70 ساتوشی تعیین شده زودتر از تراکنشی با 45 ساتوشی از Mempool برداشته می شود حتی اگر سایز تراکنش 45 ساتوشی خیلی بزرگ باشد که عدد دلاری آن را از تراکنش 70 ساتوشی بیشتر کرده باشد باز هم تراکنشی که sat/B بیشتری دارد در اولویت است.

وب سایت www.mempool.space یکی از سایت هایی است که اطلاعات خوبی در مورد میزان شلوغی شبکه بیتکوین و مقدار مناسب کارمزد در هر زمان در اختیار شما می گذارد و به شما نشان می دهد برای تراکنش های با اولویت بالا (high) ، متوسط (medium) و پایین (low) چه عددی را انتخاب نمایید. تراکنش هایی که میزان مناسب High Priority را برای آن انتخاب کنید معمولا در اولین یا دومین بلوک جدید بعدی جای خواهند گرفت و در کمتر از حدود 10 دقیقه Confirm می شوند. کانفیرم تراکنش های با اهمیت متوسط احتمالا یکساعت یا بیشتر بطول خواهد انجامید و تراکنش های با اهمیت پایین ممکن است حتی 24 ساعت یا بیشتر طول بکشند. اگر برای تراکنشی اعداد کمتر از میزان مناسب low priority انتخاب کنید امکان دارد هفته ها یا حتی ماه ها داخل mempool باقی بماند و به مقصد نرسد.

اعداد اعلام شده برای sat/B در وب سایت مذکور ثابت نمی باشند و باتوجه به میزان ترافیک و شلوغی شبکه بالا و پایین می شوند. دیده شده ساعت هایی که میزان مناسب برای یک تراکنش high فقط 4 ساتوشی بوده اما گاهی برای یک تراکنش low این میزان به 70 ساتوشی هم میرسد و در این زمان ها برای اهمیت بالا مقادیر بیش از 150 ساتوشی را پیشنهاد می کند. کافیست چند روزی به بررسی این وبسایت بپردازید تا کاملا حرفه ای شوید.

کیف پول های حرفه ای بیتکوین امکاناتی مانند Replace By Fee یا RBF دارند که شما می توانید تراکنشی که بدلیل میزان کارمزد پایین به تاخیر افتاده را مجددا با کارمزدی بیشتر به شبکه ارسال نمایید که زودتر کانفیرم شود و در مقصد قابل خرج کردن باشد.

اکنون شما می توانید با آگاهی نسبتا خوبی نسبت به ایجاد تراکنش های بیتکوین با مناسبترین کارمزد انتقال در شبکه اقدام نمایید.


   
نقل‌قول
    سبد خرید