تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

انواع آدرس های بیتک...
 

انواع آدرس های بیتکوین

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

در شبکه بیتکوین 3 نوع آدرس تعریف شده است:

  • P2PKH یا Legacy address

این آدرس ها اولین نسخه از آدرس های بیتکوین می باشند که با عدد 1 آغاز می شوند ( به عنوان مثال: 1B8Wqa1MuyYDAuA5cK7RZ6WyvzSnBP8h1F ) و شامل 26 الی 36 کاراکتر می توانند باشند. مقدار Fee تراکنش برای ارسال بیتکوین از این آدرس ها بطور متوسط بیشتر از انواع دیگر آدرس ها می باشد چرا که تراکنش از این آدرس های آپدیت نشده سایز بیشتری دارد.

 

  • P2SH

نوع جدیدتری از آدرس ها می باشند با ساختاری مشابه آدرس های Legacy با این تفاوت که با عدد 3 آغاز می شوند ( به عنوان مثال: 3LwwiVzZzTyqjvnZZf2CAyQ4KvaYoNMyUt ) و عملکرد پیچیده تری نسبت به نوع قبلی آدرس ارائه می دهند. مهمترین چیزی که شما باید بدانید این است که ارسال بیتکوین از این آدرس ها Fee کمتری نسبت به آدرس های P2PKH دارد.

تراکنش های ارسال شده از آدرس های P2SH نسبت به آدرس های P2PKH حدود 29% کارمزد یا Fee کمتری دارند.

 

  • P2WPKH یا Bech32

پیشرفته ترین نوع آدرس ها در حال حاضر می باشند که برای کاهش سایز تراکنش ها و افزایش سرعت آنها کاربرد دارند. این آدرس ها با bc1 شروع می شوند ( به عنوان مثال: bc1qxqhx3ek5c79682jhyqsg0yl06npentj3acyy6q ) و طول آنها از دیگر آدرس ها طولانی تر می باشد. این آدرس ها را native Segwit Address هم می نامند. مزیت اصلی آنها Fee کمتر در ارسال بیتکوین و سریع تر انجام شدن تراکنش های ارسالی از آنها می باشد. متاسفانه هنوز برخی کیف پول ها و صرافی ها این آدرس ها را ساپورت نمی کنند اما روز به روز تعداد آنها کمتر می شود.

تراکنش های ارسالی از آدرس های P2WPKH نسبت به آدرس های P2SH حدود 15% و نسبت به آدرس های P2PKH حدود 40% کارمزد کمتری دارند.

 


   
نقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

از امروز مدل آدرس های Taproot یا P2TR هم به شبکه بیتکوین اضافه شد که بسیار مشابه آدرس های Bech32 می باشند اما بجای bc1q با bc1p شروع می شوند و Bech32m هم نامیده می شوند. فعلا کیف پول Muun را دیدم که از این آدرس ها می توان استفاده کرد.

 

تپروت چیست؟

کیف پول Muun

 


   
پاسخنقل‌قول
    سبد خرید