تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

تاثیر گسترش لایتنین...
 

تاثیر گسترش لایتنینگ بر بیتکوین

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

‏‎سوال این هفته سابقه #ساتوشی_ریوارد  

 

با گسترش شبکه ‎#لایتنینگ در آینده چه اتفاقی برای خود بیتکوین میوفته؟

 

https://twitter.com/alone_anarchist/status/1644376205179617280


   
نقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

آشنایی با علت نیاز به لایتنینگ به نقل از دوست عزیز توئیتری من:

 

https://twitter.com/TrustToBitcoin/status/1644693304284708865

 

‏در ابتدا بیایید ببینیم چرا نیاز به شبکه لایتنینگ باعث به وجود آمدن و گسترش آن شد؟ چرا و در چه زمان هایی استفاده از این شبکه، به کار میآید؟

قبل از آن بهتر است بدانیم هر بیت کوین به صد میلیون واحد کوچکتر تقسیم میشود. هر کدام از این واحد های کوچکتر را یک ساتوشی یا به اختصار 1sat نامگذاری کرده اند.

این مقیاس پذیری به بیت کوین این اجازه را میدهد تا در مقادیر خرد یا خیلی کوچک، به عنوان واحد پرداخت، استفاده گردد.

برای مثال فرض کنیم شما قصد دارید پول یک واحد نان را به قیمت 10 ساتوشی بپردازید. اینجاست که مشکلات شبکه اصلی بیت کوین برای پرداخت مقادیر خرد نمایان میگردد.

در مثال خرید نان با بیت کوین، با این مشکلات مواجه میگردیم: برای تایید انتقال از کیف پول ما به کیف پول نانوا در شبکه اصلی بیت کوین نیاز به تایید تراکنش توسط شبکه، ممکن است تا ساعت ها طول بکشد و این میتواند فروشنده را از دریافت بیت کوین، منصرف نماید.

از طرفی fee یا کارمزدی که برای انتقال بیتکوین در شبکه اصلی نیاز دارید در این مثال از خود قیمت کالا بیشتر میشود. مثلا شما میخواهید 20 سنت برای خرید بپردازید اما کارمزد جابجایی 2 دلار میشود!

این ها واضح ترین دلایلی بود که خلا سیستمی مثل شبکه لایتنینگ را بر بستر بیتکوین را احساس میکردیم.

در مثال خرید نان بر بستر شبکه لایتنینگ، شما تنها با کیف پول لایتنینگی خود بارکد موجود در مغازه را اسکن میکنید و بعد از زدن دکمه ارسال، در کسری از ثانیه پرداخت و با کارمزدی ‏در حد چند ساتوشی، انتقال انجام میگردد.

یکی دیگر از مشکلات شبکه اصلی بیتکوین محدود بودن تعداد تراکنش هاست. ظرفیت بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها در ثانیه محدود است و در حدود ۷ تراکنش در ثانیه است. زمان طولانی تایید تراکنش ها و در نتیجه محدودیت زمانی آن برای امنیت شبکه بیتکوین نه تنها نقظه ضعف نیست، بلکه نقطه قوت است، اما در زمان فراگیر شدن پرداخت های بیتکوینی این محدودیت، باعث کندی انتقال ها میگردد. شبکه لایتنینگ این مشکل را نیز حل کرده است. شبکه لایتنینگ قادر است در شرایط ایده آل تا 1 میلیون تراکنش در ثانیه را انجام دهد. این عدد را با تعداد تراکنش های کارت های ویزا و مستر کارت مقایسه کنید که 5 هزار و 24 هزار تراکنش در ثانیه است.

لایتنیگ آمده تا قواعد این بازی را عوض کند.


   
پاسخنقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

قصد دارم در ادامه دیدگاه شخصی خودم رو‌ به عنوان پاسخ این سوال بیان‌کنم.

لایتنینگ در بیتکوین یعنی امکان پرداخت های ریز، سریع، امن، ارزان و‌ اسان در مقیاس بسیار بالا

گسترش شبکه لایتنینگ یعنی گسترده شدن امکاناتی که در بالا گفتم در سطح جوامع حقیقی و مجازی

مثلا با یک bot تلگرام می توانید عضویت در گروه و‌ کانال، دانلود فایل یا مشاهده یک متن داخل گروه را به پرداخت چند ساتوشی مشروط کنید. یا به کسانی که مطلب مفیدی در گروه ارسال می کنند tip بدهید

‏یا به عنوان مثال یک کتاب به ارزش ۸۵۰۰ تومان را با پرداخت چند ساتوشی از دوستی در توئیتر خریدم! کارمزد این تراکنش برای من فقط ۴ ساتوشی بود چیزی حدود ۷۰ تومان ( ۷۰۰ ریال ) با قیمت فعلی بیتکوین! پرداختی که در کسری از ثانیه انجام شد!

یک بازی پارسال در توئیتر معرفی کرده بودم که غیر فعال شد، این بازی با جذب اسپانسر به بازیکنان جوایزی بصورت بیتکوین در شبکه لایتنینگ می داد. این بازی ساده به بازی متروهای آرژانتین معروف شده بود، مسافران مترو در طی مسیر هزینه بلیط مترو رو از طریق این بازی جبران می کردند!

در کشور السالوادور با حمایت دولت این کشور، مردم توانستند از بیتکوین و شبکه لایتنینگ برای خریدهای روزمره استفاده کنند: پرداخت های سریع، آسان، ارزان و مطمئن!

انتقادهایی که به بیتکوین وارد شده و مانع آن در تبدیل شدن به پول رایج شده چیست:

- مقیاس پذیری یا سرعت کم و زمان بر بودن تایید تراکنش ها

- هزینه نسبتا بالای تراکنش ها بخصوص در زمان شلوغی شبکه

- عدم امکان انجام‌ پرداخت های بسیار کوچک

 

همه این موارد در شبکه لایتنینگ برطرف شده اند. با توجه به مثالها و‌ نکات ذکر شده در بالا، گسترش شبکه Lightning بیتکوین را به یک پول یا ابزار پرداخت بسیار مناسب و کارآمد تبدیل می کند و ارزش مالی و معنوی آن را بالا می برد.

من نخواستم وارد مباحث فنی بشود و هدفم معرفی بخشی از زیبایی های لایتنینگ بود.


   
پاسخنقل‌قول
    سبد خرید