تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

آشنایی با BIP47 و PayNym در بیتکوین

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

فرض کنید شما یک وبسایت تولید محتوا دارید و می‌خواهید Donation یا کمک مالی روی شبکه اصلی بیت کوین دریافت کنید. یک راه این است که یک آدرس عمومی تولید کنید و داخل سایت قرار بدهید و افراد به آن آدرس برای شما بیتکوین ارسال کنند. اما مشکلی که پیش می‌آید این است که هر کسی می‌تواند روی بلاکچین مشاهده کند که از چه آدرس‌هایی و چقدر بیتکوین برایتان واریز شده و یا شما به چه آدرس‌هایی چقدر از این آدرس بیتکوین واریز کرده‌اید و حریم خصوصی‌ شما کاملاً از بین میرود. 

PayNym یا BIP47 درواقع یک کد در اختیار شما قرار می‌دهد که با هر بار استفاده از آن یک آدرس جدید از کیف پول شما تولید و به شخص اهدا کننده داده می شود و بدین ترتیب هر کس یک آدرس منحصر به فرد از شما برای انتقال بیتکوین در اختیار خواهد داشت و هیچ کس نمی‌تواند واریز یا برداشت بقیه آدرس‌ها را ببیند و حریم خصوصی شما حفظ میشود.

در حال حاضر کیف پول های Samourai wallet و Sparrow wallet از ارسال به آدرس های BIP47 یا PayNym پشتیبانی می کنند. کیف پول پرطرفدار Blue Wallet هم اعلام کرده در حال ارائه آپدیت جدید برای آن است که باعث می شود کاربران بیشتری از آن استفاده کنند.

 

آدرس های BIP47 به شکل زیر می باشند:

PM8TJSwRbpUbmDVtYDAgdq6P8jCZLNrcFVgGVEu8qogcBTHm5vcqHe4yELCErrhzTJiSsC9T2ytUfra9FnffZbzfzo8vZ8wTscJEvx3VCPZVg7KEX2Ti
 
 
سرویس Paynym.is نیز یک‌‌ دایرکتوری عمومی می باشد برای اینکه بتوانید آدرس فوق را به شکل زیر و به یاد ماندنی تبدیل کنید که البته کیف پول های ذکر شده خودشان برای شما این شناسه PayNym را هم ایجاد می کنند:
 
+proudwaterfall967
 

   
نقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

باید توجه کنید اگر رعایت حریم خصوصی برای شما مهم است bip47 و paynym فقط یک قسمت را برای شما می تواند حل کند و شما بایستی با موارد دیگر مثل utxo ها و coin control و حتی سرویس های coinjoin آشنایی داشته باشید.


   
پاسخنقل‌قول
    سبد خرید