تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

پس از مرگ چه اتفاقی...
 

پس از مرگ چه اتفاقی برای دارایی رمزارزی شما می افتد؟

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  
  • با افزایش تعداد افرادی که دارایی بصورت رمز ارز دارند این پرسش بیشتر مطرح می شود که پس از فوت اشخاص چه اتفاقی برای رمزارزهای آنها می افتد؟ و البته واقعا ارزش نگران شدن و توجه دارد!
  • در حالی که فرآیند وراثت کریپتو شباهت هایی با سایر دارایی های سنتی دارد، این امر به چیزی بیش از یک وصیت نامه و یک وکیل نیاز دارد که از دارایی های شما مطلع باشد. پس از مرگ شما (زبانم لال)، ورثه باید بتوانند به کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی دسترسی داشته باشند تا بتوانند دارایی های رمزارزی شما را به ارث ببرند.
  • برای چنین موقعیتی باید از قبل برنامه ریزی کنید! برخی سرویس های خارجی (احتمالا در ایران کاربرد ندارند) مانند Safe Haven و  TrustVerse خدماتی ارائه می دهند که رمزارزهای شما را به افراد منتخب شما از خانواده منتقل می کنند.
  • در این مطلب که ترجمه ای از سایت لجر می باشد به این مورد پرداخته شده که چرا باید چنین برنامه ریزی داشته باشید.

چیزی بین 20% الی 33% از موجودی بیتکوین از دست رفته بنظر می رسد! برای همیشه! پسوردهای فراموش شده، کلید های خصوصی گم شده و مرگ مالکان آنها برخی از علل این موضوع می باشند. مطمئنا شما نمی خواهید دارایی تان پس از مرگ به این آمار اضافه شود. درسته؟ می خواهید پس از فوت شما کریپتو های شما از دسترس خارج شود یا افرادی از خانواده یا دوستان از آنها بهره مند شوند؟ حتما پاسخ گزینه دوم است! پس باید برای چنین موقعیتی برنامه ریزی داشته باشید.

اگر ارثیه شما بصورت خانه، ماشین، سهام یا حساب بانکی باشد در صورت مرگ شما، بالاخره برای افراد خانواده قابل دسترسی و استفاده خواهند بود حتی اگر برنامه ریزی نداشته باشید و بصورت کاملا ناگهانی و تصادفی این اتفاق بیفتد! اما در مورد رمزارز های شما اینطور نیست!

چرا بازیابی رمزارزهای گم شده ممکن نیست؟

این یک ویژگی است، ضعف نیست! رمزارزها برای داشتن آزادی کامل مالی و مالکیت کامل دارایی طراحی شده اند، به همین دلیل بصورت غیرمتمرکز و بر پایه بلاکچین جهت تامین امنیت بنا شده اند. در این شبکه نامتمرکز شما یک کلید خصوصی و Seed برای بازیابی آن دارید که تایید کننده مالکیت شما بر دارایی شماست. اینها تنها ابزار شما برای دسترسی به رمزارزهایتان و استفاده از آنها می باشند. کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی آن نزد هیچ شرکت، سازمان، دولت و ... ثبت و نگهداری نمی شوند و این یعنی شما کاملا مالک و مسئول آنها می باشید. پس تا زمانی که شما از کلیدها و کلمات Seed خود بصورت امن محافظت کنید هیچکس نمی تواند دارایی شما را تملک کند! درست برعکس پولی که در بانک ها دارید و هر لحظه بانک می تواند آن را مسدود کند.

این آزادی و مالکیت خواستنی و لازم است اما مسئولیت بزرگی در پی دارد. اگر اتفاقی برای شما بیفتد هیچکس به این بخش از دارایی شما دسترسی نخواهد داشت مگر اینکه از قبل برای آن برنامه ریزی کرده باشید!

 

رمزارز های شما پس از مرگ

کاملا گیج شده اید! حتی وقتی مرتب شنیده اید که هرگز کلیدهای خصوصی و کلمات بازیابی خود را با کسی به اشتراک نگذارید بیشتر گیج کننده می شود! پس بدانید که اگر شما فوت کنید و کسی از اطرافیان شما دسترسی به دارایی کریپتویی شما نداشته باشد، هیچکس آن را به ارث نخواهد برد! پس چه باید کرد؟ چگونه این دارایی را برای وارث ها بگذارید؟ آیا کلمات بازیابی خود را روی کاغذی نوشته اید و در اختیار امین ترین فرد در بین اطرافیان خود گذاشته اید؟ یا آن را در یک حافظه فلش داخل گاو صندوق خود نگهداری می کنید به امید اینکه پس از شما یکی از افراد خانواده تان آن را پیدا کند و بتواند از آن استفاده کند؟ انتخاب با شماست اما راهکار های جالب دیگری هم وجود دارد!

مطمئنا داشتن وصیتنامه خوب است که بتوانید افراد خانواده را از این دارایی خود مطلع کنید، اما باز هم باید کلیدهای خصوصی را داشته باشند! سرویس هایی در حال ارائه خدمات وراثت کریپتو هستند که بدون به اشتراک گذاشتن کلیدهای خصوصی قبل از این اتفاق ناگوار می توانند به شما در این رابطه کمک کنند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.

 

سرویس Inheriti از پلتفرم Safe Haven

پلتفرم Safe Haven اولین ارائه دهنده خدمات 100% غیرمتمرکز مدیریت وراثت دارایی کریپتو با سرویسی بنام Inheriti می باشد. این سرویس کلیدهای خصوصی شما را در یک شبکه و دیتابیس غیرمتمرکز بصورت رمزنگاری شده نگهداری می کند. بعد شما می توانید شخص ذینفعی را معرفی کنید که در صورت بروز مشکلی برای شما بتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. این شخص بعدا باید با مدارک قانونی مرگ شما را ثابت کند تا دسترسی به اطلاعات برایش فراهم شود. 

هزینه خدمات رایگان نیست و بر اساس توکن SHA باید پرداخت نمایید: راهنما و اطلاعات بیشتر

 

سرویس Covenant از پلتفرم Casa

این سرویس اختصاصی و البته حضانتی برای بیتکوین بنام Diamond طراحی شده و از مدل کیف پول multi sig بصورت 3 امضا از 5 امضا استفاده می کند و همچنین می توانید کلید ششمی داشته باشید که در اختیار وکیل تان باشد. پس از فوت شما این پلتفرم با ورثه شما جهت انجام کارهای بعدی هماهنگی های لازم را انجام می دهد. هزینه این سرویس سالانه 5000 دلار می باشد: اطلاعات بیشتر

 

حتما برنامه ریزی داشته باشید

این حقیقت که شما روی رمزارز ها سرمایه گذاری کرده اید نشان از آن دارد که حتما فردی با برنامه می باشید، پس چرا برای آخرین مرحله برنامه ای نداشته باشید؟ چرا باید دارایی خود را در دست سرنوشت رها کنید؟ همین حالا شروع کنید و انوع روش ها و سرویس ها را بررسی کنید و خیالتان را بابت اینکه دارایی شما به خانواده شما خواهد رسید راحت کنید. 

ایده های خود را در ادامه تاپیک مطرح کنید شاید بتوانیم روشی مناسب را برای عموم هموطنان پیدا کنیم.


   
نقل‌قول
    سبد خرید