تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

معرفی برخی پروژه ها...
 

معرفی برخی پروژه های معروفی که کلاهبرداری و Exit Scam انجام دادند!

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

دزدی، کلاهبرداری و Scam همیشه بوده و در دنیای رمزارزها هم بخوبی مزه آن چشیده شده! در ادامه برخی پروژه ها که اقدام به این کارها کردند و ناپدید شدند را برای شما معرفی می کنم. پس از خواندن این مطلب همیشه به یاد داشته باشید که برای هر پروژه ای که قصد سرمایه گذاری دارید بخوبی تحقیق کنید و پول خود را به طمع سودهای آنچنانی به جیب کلاهبرداران سرازیر نکنید!

 

سال 2014

  • PonziCoin - در سال 2014 یک توسعه دهنده حیله گر رمزارز جدیدی ایجاد کرد و به درستی نام آن را PonziCoin انتخاب کرد! ایده آن همان ساختار هرمی بود که سرمایه گذاران با دعوت از افراد دیگر برای سرمایه گذاری روی این کوین سود بیشتری کسب می کنند. اما همه چیز بخوبی پیش نرفت و سازنده با جمع آوری حدود 7.000 دلار پروژه را بدون هیچ پرداختی به سرمایه گذاران رها کرد! ( اگر آن 7.000 دلار را به نرخ امروز رمز ارزها محاسبه کنیم به حدود 2.2 میلیون دلار می رسیم )

 

سال 2016

  • Opair و Ebitz - جامعه‌ای با انگیزه از سرمایه‌گذاران کوچک که سرمایه‌گذاری در Opair و Ebitz کرده بودند در تلاش هستند تا یک توسعه‌دهنده مرموز را که فقط با یک نام Wasserman شناخته می‌شود، ردیابی کنند. این شخص مغز متفکر پشت این دو پروژه بود که بصورت ICO در مجموع پس از جمع آوری 388 بیتکوین ناپدید شد. Opair به عنوان یک سیستم کارت اعتباری که توکن خودش XPO را ارائه می دهد معرفی شده بود. پس از اینکه کاربران متوجه شدند که برخی پروفایل های معرفی شده از تیم توسعه در LinkedIn فیک هستند، خیلی سریع این پروژه غیب شد، البته قبل از آن 190 بیتکوین جمع کرده بود.

 

سال 2017

  • Recoin و DRC - کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC مدعی شد Maksim Zaslavskiy و شرکت هایش اقدام به فروش اوراق بهادار ثبت نشده کرده اند و توکن هایی که به فروش رسانده اند هیچ پشتوانه ای ندارد! در شکایت SEC  مشخص شد که به سرمایه گذاران شرکت های REcoin Group Foundation و Diamond Reserve Club گفته شده که می توانند منتظر سودهای قابل توجهی باشند در حالیکه هیچ کار واقعی انجام نمی گرفت!

 

  • Confido - به نظر می رسید یک استارت آپ دیگر در حوزه کریپتو کارنسی شعبده باز معروف Houdini را جذب کرده! اما سرمایه گذاران پریشان دسته جمعی در Reddit به همکاران خود در زمینه رمزارزها هشدار دادند که این پروژه پس از جمع آوری حدود 375 هزار دلار دود شده و در هوا ناپدید شده! بله، این شرکت که قول داده بود یک راه حل پرداخت غیرمتمرکز جدید برای خرید آنلاین بیاورد، به طور ناگهانی وب سایت خود را حذف کرد.

 

  • PlexCoin - کمیسیون بورس و اوراق بهادار SEC اعلام کرد که برای توقف کلاهبرداری سریع عرضه اولیه سکه (ICO) که تا سقف 15 میلیون دلار از هزاران سرمایه گذار جمع آوری کرده است، دارایی های اضطراری را مسدود کرده است. وعده آنها سود 13 برابری (1354 درصد ) در کمتر از یک ماه با خرید و سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال PlexCoin در اینترنت بود! 

 

 


   
نقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

سال 2018

  • LoopX - پروژه استارت آپی LoopX همراه با میلیون ها دلار پس انداز سرمایه گذاران خود ناپدید شد! این پلتفرم سرمایه گذاری که وعده کسب درآمد برای حامیان با الگوریتم معاملاتی اختصاصی خود می داد پس از جمع آوری 4.5 میلیون دلار در چند سری ICO ناگهان از دسترس خارج شد. این شرکت از آن زمان وب سایت خود را نیز حذف کرده و اثر انگشت خود در رسانه های اجتماعی از جمله حساب های فیس بوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام را نیز حذف کرده است.

 

  • BitConnect - این شرکت که به بازار رمزارز ها نفوذ کرده بود در سال 2017 موقعیت خود را به عنوان یکی از بهترین ها در سایت Coin Market Cap تحکیم کرد و در واقع در دوران اوج خود به مارکت کپ 2.6 میلیارد دلار رسید! اما در ژانویه 2018 بیت کانکت خاموش شد و قیمت آن بیش از 92% افت پیدا کرد! 

 

  • NVO - هنگامی که قیمت بیتکوین حدود 2500 دلار بود این ICO توانست با وب سایت پر زرق و برق و White Paper بی نقص خود 3000 عدد بیتکوین جمع آوری کند! این پروژه قرار بود یک DEX غیر متمرکز داخلی برای والت ها راه اندازی کند.

 

  • Giza - کلاهبرداران پس از انجام یک عرضه اولیه کوین جعلی ظاهراً با بیش از 2 میلیون دلار ارز رمزنگاری شده ناپدید شدند! افراد شیادی که با استفاده از عکس های دیگران برای خود پروفایل های جعلی در لینکداین و اینستاگرام ایجاد کرده بودند موفق شدند بیش از 1000 نفر را برای سرمایه گذاری در پروژه دروغین Giza فریب دهند!

 

  • ACChain ، Puyin و BioLifeChain - در این 3 پروژه بیش از 60 میلیون دلار کلاهبرداری شد! برخی از آنها در حالیکه ICO دیگری بنام Themis را راه اندازی کرده بودند دستگیر شدند.

 

  • Benebit - یکی از پروژه هایی که بیشترین هایپ را در این سال داشت با سرقت 2.7 میلیون دلار از سرمایه گذاران از بازار خارج شد! البته برخی هم رقم این اسکم را تا 4 میلیون دلار تخمین می زنند. زمانی که یکنفر متوجه شد عکس های مربوط به تیم توسعه از وبسایت یک مدرسه برداشته شده است همه چیز برملا شد و صاحبان پروژه همراه با دستاورد های حاصل از دزدی خود ناپدید شدند.

 

  • Pincoin - یک کمپانی ویتنامی در حوزه رمزارزها این ICO را راه اندازی کرد و از حدود 32 هزار نفر مبلغی برابر با 660 میلیون دلار جمع آوری کرد. آنها ابتدا عرضه اولیه Pincoin را با وعده سود ثابت به سرمایه گذاران راه اندازی کردند، سپس توکن دیگری بنام iFan برای هواداری از سلبریتی ها تبلیغ کردند! در پروژه Pincoin پول نقد جمع آوری کردند و در iFan سود سرمایه گذار ها را با توکن Pincoin پرداخت کردند و سپس ناپدید شدند!

 

  • Centra - کمیسیون SEC دو نفر موسس یک سرویس مالی را که اقدام به فروش این توکن به میزان 32 میلیون دلار به هزاران نفر کرده بودند جریمه کرد! مقامات قضایی نیز هر دو متهم را جداگانه متهم و دستگیر کردند.

 

  • Miroskii - یک شانس برای پیوستن به انقلاب کیپتو برای سرمایه گذاران در این ICO وعده داده شده بود! مشخص شد هیچ برنامه و White Paper در سایت خود منتشر نکرده اند و فقط وعده ای برای آینده داده اند! آنها با وجود یک تیم مدیریت خیالی توانستند 830 هزار دلار بیتکوین جمع آوری کنند.

 

  • Block Broker - یک نگاه به سپیدنامه آن ،داستانی از نیت ناجوانمردانه را روشن می کند! متنی پر از غلط های نوشتاری و خالی از اطلاعات فنی که بیش از هر چیز از فروش توکن سخن گفته! با این حال این ICO توانست 3 میلیون دلار سرمایه جذب کند چرا که هشدار ها برای آگاه سازی مردم کافی نبود.

 

  • CryptoKami - این پروژه موفق نبود و معلوم هم نشد که چه شد! در هیچ صرافی لیست نشد و قابل معامله نبود و از ابتدا یک کوین مرده بود!

 

  • Prodeum - استارت آپی برای ایجاد یک انقلاب در صنعت میوه و سبزیجات که بر روی بلاکچین اتریوم بنا شده بود! نهایتا یک کلاهبرداری خوب انجام دادند و چیزی جز حسرت برای سرمایه گذاران باقی نگذاشتند.

 

  • Pure Bit - یک ICO از کره جنوبی که قبل از ناپدید شدن در اینترنت، سرمایه گذارانش را در حدود 13.500 اتریوم معادل 2.8 میلیون دلار فریب داد! با پایین آمدن وب سایت آنها مشخص شد که مثل دیگر اسکم های رایج اقدام به کلاهبرداری کرده اند!

   
پاسخنقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

سال 2019

  • OneCoin - وان کوین یکی از بدنام ترین کلاهبرداری های انجام شده بصورت Exit Scam است. پروژه ای که بصورت بسیار گسترده از سال 2014 آغاز شد و در سراسر جهان سر و صدای بسیاری ایجاد کرد و حتی سرمایه گذارانی در ایران داشت! این پروژه که از بلغارستان آغاز شد تا سال 2019 به فعالیت خود ادامه داد و با اینکه پرونده های قضایی در جریان داشت باز هم توانست بیش از 4 میلیارد یورو سرمایه جمع آوری کنید. ماجرای کلاهبرداری خانم دکتر روجا ایگناتووا معروف به ملکه کریپتو بسیار شنیدنی است که از شما دعوت می کنم در اپیزود سوم پادکست بلاک تایم به این ماجرا گوش فرا دهید.

 

  • Bitsane - صرافی ایرلندی کریپتوکارنسی به ناگهان ناپدید شد و صدها هزار دلار از دارایی مشتریانش دود هوا شد! وب سایت، اکانت های فیسبوک و توئیتر و همچنین پروفایل های مرتبط با آن در لینکداین همگی پاک شدند!

 

  • Plus Token - وب سایت یک طرح پانزی در زمینه کریپتو که وعده سود بالا به سرمایه گذاران به شکل هرمی می داد در June سال 2019 آفلاین شد! کلاهبرداران با برداشت بیش از 3 میلیارد دلار از ارزهای دیجیتال ( بیتکوین، اتریوم و EOS ) این طرح را رها کردند و فقط یک پیام گذاشتند: sorry we have run

 

سال 2020

  • Coinroom - یکی از بزرگترین صرافی های کریپتو در کشور لهستان با تعطیلی ناگهانی صدها هزار از مشتریان خود را قربانی کرد! این کمپانی ابتدا به مشتریان خود ایمیلی ارسال کرد که در حال اتمام کار است و فقط یک روز برای برداشت سرمایه فرصت دارند و در صورت عدم انجام این کار در این مدت، کاربران را مجبور می کند تا با ارسال ایمیل مستقیم به تیم پشتیبانی Coinroom درخواست برداشت کنند. شاید برخی توانسته باشند پولشان را بگیرند!

 

  • COSS - این پروژه در ICO سال 2017 توانست 3.2 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند. یک گروه حرفه ای از دولوپر های حرفه ای و شناخته شده اما پروژه ای که رها شد!

 

سال 2021

  • AnubisDAO - پروژه جدیدی که یک شبه بیش از 60 میلیون دلار جمع کرد و از دست داد، بنظر رسید قربانی حملات فیشینگ شده اند! این پروژه یک فورک از OlympusDAO بود!

 

  • Squid Game token - بعد از پخش سریال جنجالی و محبوب Squid Game از شبکه Netflix توکنی با نام آن منتشر شد که البته هیچ ارتباط رسمی با این شبکه یا عوامل سریال نداشت جز اینکه به دروغ در وبسایت خودش نتفلیکس را شریک تجاری خود معرفی کرده بود! بعد از اینکه طراحان آن همه توکن های خود را حدود 12 میلیون دلار ( 22,328 عدد BNB ) بفروش رساندند، قیمت آن که ظرف مدت کوتاهی به بالای 2000 دلار رسیده بود ناگهان به نزدیک صفر یا بهتر بگوییم 0.001 دلار سقوط کرد و وبسایت آن خاموش شد! یکی از یوتیوبر های معروف مشغول گزارش دادن در مورد این توکن اعجاب انگیز و رشد Market Cap آن بود که ناگهان قیمت آن صفر شد! فیلم آن چند لحظه را حتما ببینید:

https://youtu.be/PmCUEHyvrMo


   
پاسخنقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

مواردی که در بالا معرفی شد تنها برخی از کلاهبرداری هایی می باشند که بصورت رسمی اعلام و پیگیری شده اند! بسیاری پروژه های دروغین کوچک و بزرگ در سطح محلی هم در کشورهای مختلف ایجاد شده اند که اقدام به کلاهبرداری کرده اند. این ها اصلا پروژه تعریف نمی شوند و صرفا توکن هایی هستند که به راحتی بر بسترهای ERC20 یا TRC20 و یا BEP20 و... راه اندازی می شوند و با تبلیغات توسط سلبریتی ها یا اینفلوئنسر ها اینستاگرام و توئیتر و... به مردم معرفی و هایپ می شوند که طمع سودهای کلان یک شبه را بیدار کنند! این توکن ها به راحتی در صرافی های بی در و پیکر غیرمتمرکز مانند PancakeSwap لیست و قابل معامله می شوند. ( کل مراحل ساخت توکن و شروع کردن به فروش آن کمتر از 15 دقیقه و کمتر از 100 دلار هزینه دارد ).

شاید حتی برخی از شما با سرمایه گذاری زود هنگام روی این توکن ها موفق به کسب سود شوید اما این سودها را از جیب هموطنان دیگر که در آن پروژه ضرر می کنند به جیب می زنید که احتمالا از نظر اخلاقی مشکل دارد! البته این را هم باید گفت که بسیاری از افرادی که روی یکی از آنها سود می کنند در پروژه های بعدی ضرر های پیاپی هم خواهند داشت.

متاسفانه پس از توئیت معروف ایلان ماسک در مورد Dogecoin بازار این مسخره بازی ها به شدت داغ شده و انواع و اقسام توکن های جعلی با نام های سگ و اردک و گربه و حتی سریال ها مانند Squid Game برای کلاهبرداری راه اندازی شده اند. لطفا حتما بر روی ارزهایی که می خواهید سرمایه گذاری کنید مطالعه و تحقیق داشته باشید.

 


   
پاسخنقل‌قول
New Member
عضو شده: 2 سال قبل
ارسال‌: 1
 

وقتی می بینم که مردم از سرمایه گذاری خود در هنگام سرمایه گذاری در تجارت گزینه های باینری شکایت می کنند ، صدمه می بیند زیرا هدف از سرمایه گذاری درآمدزایی است ، اما وقتی پول خود را به کلاهبرداران می دهید حتی بیشتر صدمه می زند.
من می دانم که در حین تلاش برای کسب درآمد ، چگونه می توانید پول خود را از دست بدهید ، اما می توانم به شما بگویم که می توانید سرمایه گذاری خود را از طریق یک متخصص بهبودی بازیابی کنید ، (jollyinvestigators.com) و با تخصص بهبودی آنها ، بدون شک همه چیز را بازیابی خواهید کرد پول تو. امروز با آنها در jollyinvestigators.com تماس بگیرید


   
پاسخنقل‌قول
    سبد خرید