تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

ترسِ از دست دادن فرصت FOMO

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

یکی از دوستان من می گوید که با یک رمزارز جدید آشنا شده و آن را بررسی کرده که پتانسیل رشد بسیار خوبی دارد و او به همراه برخی دوستانش ظرف مدت کوتاه چند روزه سرمایه ای که روی این ارز گذاشتند 3 برابر شده است. بنظر می رسد همه فکر می کنند یک ارز خیلی ارزنده پیدا کرده اند. دوستم می گوید که الان فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است! اگر سرمایه گذاری کنم احتمالا در چشم بر هم زدنی سود چشمگیری خواهم کرد! چه کار باید بکنم؟

این داستان خیالی برای همه ما در دنیای واقعی اتفاق می افتد و به آسانی با دیدن چنین تبلیغاتی تصمیم به سرمایه گذاری می گیریم. داستان های واقعی زیادی هم شنیده ایم که افراد با خرید و فروش چنین ارزهایی سود خوبی کسب کرده اند. اما بسیار مهم است که در مورد ریسک بالای این سود وسوسه انگیز هشدار بدهم و از خطرات آن آگاه شوید. عجله برای سرمایه گذاری بخاطر اینکه چیزی در حال سریعا گران شدن می باشد به عنوان " ترسِ از دست دادن فرصت " یا fear of missing out و به اختصار FOMO شناخته می شود. در تلاش برای کسب یک سود آسان، احساسات بر منطق غلبه می کند! احساس ما می گوید باید خیلی زود به خرید این ارز که در حال رشد سریع است بپردازیم یا در فلان ICO که محبوب شده شرکت کنیم. اما چنین سرمایه گذاری های احساسی به ندرت عواقب خوبی در پی دارند.

به جای اینکه انتخاب های سرمایه گذاری خود را بر اساس آنچه درست به نظر می رسد استوار کنید، همیشه باید تحقیق و بررسی دقیق خود را انجام دهید. اطمینان پیدا کنید که سرمایه گذاری ارزشمندی است و با رعایت اصول مدیریت سرمایه بخشی از پول خود را روی آن مورد سرمایه گذاری کنید و در سبد خود چند مورد قابل اعتماد دیگر جهت پوشش ضررهای احتمالی داشته باشید و به یک مرغ تخم طلا وابسته نباشید.

  • FOMO یعنی سرمایه گذاری بر پایه احساسات بجای عقل

یک تریدر خوب تصمیم گیری احساسی را از انتخاب های سرمایه گذاری حذف می کند، بهترین فرصت ورود و زمان مناسب خروج را شناسایی می کند، درگیر دستکاری قیمتها توسط نهنگ ها نمی شود و فریب طرح های پامپ و دامپ ( از مشارکت در کانال های پامپ پرهیز کنید ) را نمی خورد.

FOMO یا Fear of missing out یک مشکل شناخته شده در علم روانشناسی می باشد و بطور کلی نوعی اضطراب می باشد حاصل از اینکه فکر می کنید شما از چیزی که دیگران لذت یا سود آن را خواهند برد بی نصیب می مانید! و برای رفع این اضطراب از مسیر عقلانی خود خارج شده و به حرکت های جمعی احساسی می پیوندید که در اکثر مواقع نتیجه مثبتی برای شما ندارد.

FOMO در میان متخصصان سرمایه گذاری شناخته شده است و امروزه در بین تریدرهای بازار کریپتوکارنسی ها بسیار رایج است و اصلا یکی از صفت های مشهور این بازار " بازار فومو دار" می باشد، مخصوصا بخاطر اینکه چندین مرتبه صعودهای بزرگی دیده شده و سودهای نجومی در تاریخچه این بازار مشاهده شده است. در زمان رشدهای سریع در بازار، FOMO خود را پنهان می کند و افراد بسیار کمی می توانند در مقابل وسوسه "جا نماندن از قطار" مقاومت کنند.

مردم همواره به دنبال یافتن پدیده بزرگ بعدی هستند: یک بلاکچین با تکنولوژی پیشرفته یا یک ارز فوق العاده مقیاس پذیر که مرزهای کریپتو را جابجا کند و باعث شروع حرکتی صعودی شود که جهان تا کنون ندیده! اما چنین فرصت استثنایی سودآوری بسیار بعید است که خود را نشان دهد. 

 

FOMO را از زندگی خود بیرون کنید

بسیاری از حاضران در بازار از خطرات FOMO آگاه هستند و از آن برای کسب سود بهره برداری می کنند. آنها می دانند که اگر یک رمزارز جدید بسازند که بنظر برسد می تواند به قیمت های بالا و بی سابقه ای برسد، خواهند توانست انبوهی از سرمایه گذاران ساده لوح و بی خبر را جذب کنند. آنها می توانند طرح های Pump و Dump اجرا کنند و به شکل مصنوعی قیمت کوین یا توکن خود را بالا و پایین کنند. یک سرمایه گذار ثروتمند یا یک نهنگ به تنهایی و با تکیه به ثروت خود حتی با یک دست می تواند این پروژه را پیش ببرد.

سرمایه گذار زرنگ و باهوش تحقیق و بررسی خود را انجام می دهد و روند بازار را بررسی می کند و می داند که همه آنچه می بیند واقعی نیست و دنبال کردن همه آنها به نفعش نمی باشد. شما هم هرگز بدون تحقیق و بررسی سرمایه گذاری نکنید و زمان کافی برای تحلیل خود اختصاص دهید بدون اینکه مهم باشد یک فرصت چقدر سود آور به نظر می رسد. 

 


   
mr_k1lou reacted
نقل‌قول
    سبد خرید