تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

آشنایی با consolidation در رمزارزها

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

کلمه consolidation به معنای اتحاد و ترکیب یا تجمیع بکار برده می شود و منظور از آن در کریپتوکارنسی تجمیع موجودی آدرس های مختلف در یک آدرس می تواند باشد. به هر حال هر کاربر فعالی در حوزه رمزارز ها که تراکنش های زیادی دارد با consolidation سر و کار خواهد داشت. وقتی تراکنش های خرد و کوچک زیادی دریافت کرده باشید و لازم شود مجموع مقداری از آنها را جابجا کنید بدلیل زیاد شدن تعداد input های تراکنش، حتما Fee بالایی برای این تراکنش باید پرداخت کنید.

توصیه می کنم قبل از ادامه مطالعه این مطلب را بخوانید: آشنایی کارمزد انتقال بیت کوین

 

عمل consolidation را باید در زمان هایی انجام داد که فی شبکه پایین و خود شبکه خلوت است و می توان تراکنش را با کارمزد 1 یا 2 عدد ساتوشی به ازای هر بایت sat/B به سرانجام رساند. بدین ترتیب شما با کارمزد خیلی کم چندین ورودی به کیف پول خود را در یک آدرس تجمیع می کنید و هر زمان نیاز به خرج کردن آن داشته باشید حتی اگر شبکه شلوغ باشد تراکنش شما کمترین کارمزد را بدلیل داشتن فقط یک ورودی خواهد داشت.

انجام کار consolidation یا ترکیب با Fee پایین مخصوصا برای ماینر ها یا فروشگاه های آنلاین و حتی صرافی ها که مرتب مقادیر خرد بصورت ورودی دارند بسیار می تواند کمک کننده باشد.

از مزایای بیتکوین این است که شما در یک کیف پول چندین آدرس دارید که موجودی آنها را فقط با یک تراکنش می توانید ترکیب کنید، اما به عنوان مثال اگر چندین آدرس اتریوم داشته باشید برای تجمیع موجودی آنها در یک آدرس باید از هر آدرس یک تراکنش به مقصد مورد نظر ارسال کنید.

 

برای اینکه بهتر متوجه شوید یک مثال هم میزنم:

شما از کسی 0.5 بیتکوین دریافت می کنید، مدتی بعد 0.6 بیتکوین هم از شخص دیگری در آدرس دیگری از همان کیف پول خود دریافت می کنید و حالا 1.1 بیتکوین در دو آدرس مختلف از کیف پول خود دارید. بله در یک کیف پول بیتکوینی شما می توانید صدها آدرس داشته باشید! ( البته در این مثال می توانید حتی فکر کنید هر دو دریافتی شما در یک آدرس مشترک بوده هرچند اصلا Address Reuse توصیه نمی شود ) نهایتا شما 1.1 بیتکوین در کیف پول خود دارید که حاصل از دو تراکنش ورودی یا input می باشند. به هر کدام از اینها UTXO هم می گویند.

حالا شما نیاز پیدا می کنید که 0.7 بیتکوین برای جایی ارسال کنید و شما 2 عدد UTXO دارید که 0.5 و 0.6 می باشند! سیستم در بیتکوین به این صورت است که از این دو ورودی به طور کامل استفاده می شود و دو خروجی یا output هم خواهید داشت: 0.7 برای مقصد و 0.4 برای آدرس جدیدی از خودتان ( دریافت باقیمانده پول )، حالا اگر در این لحظه که حتما باید 0.7 بیتکوین را ارسال کنید، شبکه شلوغ باشد و متوسط کارمزد 40 sat/B باشد شما فی بالاتری باید پرداخت کنید چون سایز تراکنش شما بخاطر 2 عدد ورودی بیشتر شده ( فکر کنید یک ماینر یا فروشگاه می تواند بیش از 10 ورودی داشته باشد که فی را خیلی افزایش می دهد ) اما اگر در زمان خلوتی فقط با 2 sat/b تجمیع می کردید الان مقدار زیادی صرفه جویی در پرداخت فی داشتید.

البته عملیات consolidation می تواند حریم خصوصی شما را به خطر هم بیاندازد و مجموع دارایی شما را به راحتی در معرض دید عموم قرار دهد، بنابراین بایستی با برنامه و آگاهی نسبت به اینکار اقدام کنید.

امکان دیگری هم در کیف پول های حرفه ای بیتکوین تعبیه شده بنام Coin Control که اگر شما چند ورودی دیگر هم داشته باشید به شما اجازه می دهد برای خرج کردن ورودی هایی که دوست دارید را انتخاب کنید که به حفظ حریم خصوصی شما بسیار کمک می کند، بزودی در مورد کوین کنترل هم یک راهنما در این سایت خواهم نوشت.


   
mr_k1lou reacted
نقل‌قول
    سبد خرید