تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

زمان استخراج بلاک ی...
 

زمان استخراج بلاک یا Block Time

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 624
شروع کننده موضوع  

در تکنولوژی بلاکچین هیچ تراکنشی بصورت آنی انجام نمی شود و فقط هنگامی ثبت می شود که داخل یک بلاک قرار بگیرد و آن بلاک به زنجیره اضافه شود. به مدت زمانی که طول می کشد تا یک بلاک جدید به زنجیره یا بلاکچین اضافه شود بلاک تایم گفته می شود.

بلاک تایم در رمزارزهای مختلف مقدار متفاوتی دارد، برخی پروتوکل ها سریعتر و برخی کندتر می باشند. ماین شدن یک بلاک جدید می تواند ظرف چند ثانیه انجام شود و یا چندین دقیقه طول بکشد. در بلاکچین هایی که بر اساس الگوریتم proof-of-work کار می کنند مانند بیتکوین، اتریوم، لایتکوین و یا بیتکوین کش مولفه ای بنام سختی شبکه تعریف شده است که بصورت اتوماتیک بعد از تعداد مشخصی بلاک، محاسبه می شود و افزایش یا کاهش می یابد تا میانگین بلاک تایم در محدوده ثابتی نگهداشته شود.

  • بلاک تایم به میانگین زمان لازم جهت استخراج بلاک جدید گفته می شود
  • رمزارز های مختلف بلاک تایم متفاوتی دارند
  • بلاک تایم می تواند از چند ثانیه تا حتی بیش از 1 ساعت طول بکشد
  • در بلاکچین های proof-of-work میانگین زمان استخراج بلاک با استفاده از مولفه سختی شبکه تنظیم می شود

 

دو نوع بلاک تایم داریم که باید با آنها آشنا شوید:

  • بلاک تایم مورد انتظار یا expected block time چیزیست که شما بیشتر درباره آن شنیده اید و مقدار آن در کد های برنامه نویسی بلاکچین معین شده است و انتظار داریم در طی آن زمان مشخص یک بلاک جدید ماین شود. این مقدار برای بیتکوین و بیتکوین کش 10 دقیقه و برای لایتکوین 2.5 دقیقه می باشد. در اتریوم زمان بلاک 10 الی 19 ثانیه تعریف شده است.

 

  • بلاک تایم متوسط یا average block time مدت زمانی است ( بطور متوسط ) که واقعا طول می کشد که ماینر ها یک بلاک را به زنجیره اضافه کنند. زمان ماین شدن هر بلاک با دیگر بلاک ها می تواند متفاوت باشد برای اینکه ماینینگ به فاکتورهای مختلفی از جمله شانس بستگی دارد. برای نزدیک نگهداشتن بلاک تایم average به بلاک تایم expected از مولفه سختی شبکه استفاده می شود و از آنها استفاده می شود که ضریب Difficulty محاسبه شود. 

 

سختی شبکه Mining difficulty

ممکن است چند بلاک بیتکوین پشت سر هم مجموعا در کمتر از 10 دقیقه ماین شوند و سرعت کانفیرم تراکنش ها بالا رود اما پس از آن ممکن است یک بلاک بیش از 40 دقیقه طول بکشد و اگر میانگین زمان استخراج در 2 هفته را محاسبه کنید به عدد 10 دقیقه نزدیک خواهید شد. یعنی اگر می گویند آخرین بیتکوین ها حدودا در سال 2140 استخراج می شود بر اساس این زمان 10 دقیقه ای محاسبه کرده اند و اگر همین امروز تعداد و قدرت ماینر های بیتکوین هزاران برابر شود شاید چند روز سرعت استخراج بلاک ها سریع تر شود اما خیلی زود باز هم سختی شبکه بگونه ای محاسبه مجدد می شود که همه آن توان اضافی هم میانگینی حدود 10 دقیقه را ایجاد کنند.

ضریب Mining difficulty میزان سختی پیدا کردن Nonce برای ایجاد Hash مناسب بلاک ها را تنظیم می کند. هر چه بالاتر باشد ماینر باید زمان بیشتری برای پیدا کردن آن تلاش کند. این ضریب با بررسی میزان توان ماینر های داخل شبکه محاسبه می شود و همانطور که گفتیم هدف آن نزدیک کردن میانگین زمان استخراج بلاک ها به زمان مورد انتظار است. پس اگر همین امروز 90 درصد ماینر های فعال هم خاموش شوند با محاسبه مجدد سختی شبکه و کاهش آن، 10 درصد ماینر باقی مانده باز هم با همان زمان تقریبی 10 دقیقه به استخراج مشغول خواهند بود.

در بلاکچین بیتکوین محاسبه مجدد سختی شبکه بعد از هر 2016 بلاک که تقریبا 2 هفته می باشد انجام می شود. هنگامی که ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 اولین بلاک بیتکوین را استخراج کرد سختی شبکه برابر 1 بود و امروز به عددی بیش از 24 تریلیون رسیده است: مشاهده نمودار سختی شبکه

اگر سال 2009 همچین عددی برای سختی تعریف شده بود خود شخص ساتوشی ناکاموتو تا میلیون ها سال بعد هم موفق به استخراج بلاک های بیتکوین نمی شد! در نمودار نمایش داده شده در لینک فوق، در اواسط سال 2021 یک افت شدید در سختی شبکه مشاهده می شود که دلیل آن خاموش شدن بسیاری از ماینر ها در کشور چین بوده است.

 

اما کدام بهتر است؟ تایم بلاک کمتر یا بیشتر؟

پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد! برخی اعتقاد دارند بلاکچین هایی که تایم بلاک بلندتر دارند امن تر هستند چون هک کردن بلاک های جدید بسیار سخت تر می باشد و بلاک هایی قدیمی را می شود غیر قابل هک دانست! اما بلاکچین هایی که زمان بلاک کمتری دارند امکان هک بلاک های جدید در آنها بسیار ساده تر و کم هزینه تر است و برای اعتماد به اطلاعات آنها باید بلاکهای بیشتری صبر کرد. 

به طور کلی، زمان بلاک‌ سریع‌ تر برای برنامه‌هایی که برای آن‌ ها مهم است که اطلاعات به سرعت به زنجیره بلوک اضافه شود مناسب‌ تر است. از سوی دیگر، زمان‌  کندتر بلوک هنگامی که امنیت مهم‌ تر از سرعت است مناسب‌ تر است.

بلاک تایم تعیین کننده زمان انجام شدن تراکنش می باشد. اگر در بیتکوین یک تراکنش با Fee مناسب بطور متوسط در 10 دقیقه کانفیرم می شود تراکنش مشابه روی اتریوم طرف چند ثانیه به مقصد میرسد. اگر فقط زمان انجام تراکنش مطرح باشد اتریوم برای پرداخت هزینه قهوه در کافی شاپ مناسبتر از بیتکوین بنظر میرسد اما توسعه دهندگان بیتکوین هم بیکار ننشسته اند و راهکارهای لایه دوم مانند شبکه Lightning را راه اندزی کرده و در حال توسعه آن هستند. 

 


   
iamsalij reacted
نقل‌قول
    سبد خرید