تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

حمله 51 درصدی چیست؟
 

حمله 51 درصدی چیست؟

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

حمله 51 درصد یا حمله اکثریت نوعی حمله به بلاکچین هایی که بر اساس Mining کار می کنند می باشد که با هدف دوباره خرج کردن یا double-spend انجام می شود. در چنین حمله ای فرد یا سازمان و یا گروه هایی با در اختیار گرفتن بیش از 50% از توان ماینرهای شبکه تلاش می کنند نسخه بلاکچین مورد نظر خود را به شبکه تحمیل کنند و برخی تراکنش های تایید شده داخل بلاکچین را بازگشت بزنند تا بتوانند مجددا کوین های خود را خرج کنند.

رمزارزهای غیر متمرکزی مانند BTC و LTC از الگوریتم Proof of work و یک سیستم Validation برای جلوگیری از اتک های 51% استفاده می کنند. این شبکه ها از مقدار بسیار زیادی از توان محاسباتی کامپیوتری بهره می برند و این مدل حمله به آنها بسیار گران قیمت و سخت می باشد و عملا چنین حمله ای با هدف خرج مجدد بیتکوین ها نه تنها سودی ندارد بلکه ضرر بسیاری هم در پی دارد.

  • حمله 51 درصدی توسط ماینر ها روی بلاکچین ها انجام می شود
  • حمله کننده با در دست گرفتن اکثریت توان پردازشی شبکه تلاش می کند نسخه جعلی بلاکچین خود را روی Node ها ثبت کند
  • شبکه های معروف مانند بیتکوین نیاز به قدرت حمله بسیار بالا و گران قیمتی دارند
  • بنا به دلایلی حمله به شبکه های بزرگی مانند بیتکوین با اهداف سیاسی و کنترل یا نابودی بیتکوین نیز عملا ناموفق خواهد بود

 

امنیت شبکه به الگوریتم اثبات کار یا PoW و تنظیمات سختی استخراج متکی می باشد. ماینرها تراکنش های ثبت شده داخل بلاک ها را توسط Block Hash بصورت رمزنگاری مهر و موم یا به عبارتی پلمپ می کنند و با تغییر کوچکترین اطلاعاتی از یک تراکنش داخل یک بلاک Hash آن بلاک بطور کلی تغییر می کند. ماینر ها می توانند با استفاده از توان محاسباتی خود بلاک های جدید به زنجیره اضافه کنند. آنهایی که توان پردازشی بیشتری دارند از شانس بیشتری برای اضافه کردن بلاک مورد نظر خود به شبکه برخوردار هستند. در بلاکچین PoW یا Proof of Work به معنای توان محاسباتی و در نتیجه مصرف انرژی و پول می باشد.

برای محاسبه Hash هر بلاک از Hash بلاک قبلی که به زنجیره اضافه شده استفاده می شود. پس تغییر اطلاعات هر بلاک که منجر به تغییر Hash آن می شود به معنای آن است که Hash کلیه بلاکهای بعد از آن نیز بایستی تغییر کند. یعنی اگر حمله کننده بخواهد اطلاعات داخل بلاکی از بیتکوین که 3 ساعت قبل ثبت شده تغییر دهد باید از 20 بلاک عقبتر همه بلاک ها را باطل کند و دوباره ماین کند و این به معنای صرف انرژی و پول بسیار زیادی است! حالا فکر کنید بخواهد شبکه را 3 روز به عقب برگرداند باید به ماین کردن بیش از 700 بلاک فکر کند که بتواند سریعا زنجیره بلندتر خود را ایجاد کند.

حمله به شبکه بیتکوین هنوز از نظر تئوری انجام شدنی فرض می شود اما با توجه به مقدار توان پردازشی بسیار زیاد و سختی شبکه آن و همینطور پاداش استخراج بیتکوین در حال حاضر انجام چنین حمله ای هزینه بسیار بالایی دارد. اما شبکه ای مانند اتریوم کلاسیک یا ETC به دلیل کاهش روز افزون ماینرها چندین بار مورد حمله های موفق قرار گرفته و مقادیر زیادی ETC سرقت شده. روش کار سارقین نیز به این شکل است که مقدار زیادی ETC به یک صرافی ارسال می کنند و آن را به ارزهای دیگر تبدیل می کنند و از صرافی خارج می کنند. بعد شروع به حمله می کنند و بلاکچین ETC را به قبل از تراکنش مربوط به ارسال دارایی خود به آن صرافی باز می گردانند. به همین دلیل صرافی ها اعتبار تراکنش های ETC را پایین آورده اند و برای قبول Deposit های اتریوم کلاسیک چیزی حدود 500 بلاک کانفیرمیشن را در نظر می گیرند.

فقط تراکنش های سالم داخل بلاک ها قرار می گیرند و Node ها این تراکنش ها را از نظر اینکه کلیه موارد مورد اجماع در شبکه را رعایت کرده باشند کنترل می کنند. زمانی که یک بلاک جدید استخراج می شود و در شبکه تکثیر می شود، نود ها وظیفه تعیین نسخه صحیح بلاکچین را برعهده دارند. اگر در رقابت بین ماینر ها بطور تصادفی دو عدد ماینر هم زمان موفق به پیدا کردن Nonce شوند ( فورک تصادفی ) و هر کدام بلاک خود را به شبکه اضافه کنند، نودها بلاکی را قبول می کنند که سریعتر تکثیر شده و بلاک بعدی آن زودتر استخراج شده و به عبارتی زنجیره بلندتر زنجیره صحیح می باشد.

به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه ها و صرافی ها و ... که از شما کریپتوکارنسی دریافت می کنند برای اطمینان از امنیت تراکنش از شما می خواهند که چند بلاک صبر داشته باشید. 


   
mr_k1lou reacted
نقل‌قول
    سبد خرید