تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

آشنایی با بلاک ها د...
 

آشنایی با بلاک ها در بلاکچین

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

پس از مطالعه مطلب  " بلاکچین چیست؟ " می توانیم بلاکچین را به یک دفتر کل حسابداری تشبیه کنیم که اطلاعات حسابداری در برگه های آن نوشته می شود و نسخه های متعددی از آن در Node های بسیار نگهداری می شود. اطلاعات هر برگه مورد اجماع کلیه Node های بلاکچین قرار گرفته و دیگر قابل تغییر و اصلاح نمی باشد. بلاکچین می تواند دقیقا همچین دفتری باشد که بجای برگه از Block های حاوی اطلاعات تراکنش های داخل شبکه تشکیل شده است. در بلاکچین بیتکوین این دیتا مربوط به تراکنش ها و نقل و انتقالات بیتکوین می باشد اما در برخی دیگر از بلاکچین ها این اطلاعات می تواند شامل موارد دیگری مانند یک Code برنامه کامپیوتری یا هر اطلاعات دیگری باشد.

هر تراکنشی که در یک برگه یا Block ثبت می شود غیر قابل برگشت و اصلاح می باشد و زمانی که یک بلاک داخل زنجیره قرار می گیرد کلیه اطلاعات داخل آن تغییر ناپذیر می شوند و این اطلاعات تا زمانی که آن بلاکچین وجود دارد در دسترس می باشند و نابود نخواهند شد. بلاک ها بصورت خطی و در یک ردیف به دنبال هم قرار میگیرند و زنجیره ای از بلاک ها را تشکیل می دهند که حاوی سابقه و تاریخچه کامل تراکنش های آن شبکه می باشند.

ساختار بلاک ها در هر بلاکچین می تواند متفاوت تعریف شده باشد اما در اینجا در مورد Block های بلاکچین بیتکوین توضیح می دهم که البته به عنوان پایه بسیاری از بلاکچین های دیگر نیز استفاده شده است، بنابراین:

  • بلاک ها محل ذخیره سازی اطلاعات می باشند
  • آنها شامل اطلاعات تراکنش ها هستند
  •  بلاکی که داخل بلاکچین قرار گرفته دیگر قابل تغییر نمی باشد
  • اطلاعات بلاکها بصورت رمزنگاری شده ثبت می شوند

 

اجزای تشکیل دهنده بلاک

بلاک تشکیل شده از اطلاعات تراکنش ها که ذخیره امن این اطلاعات یکی از اهداف اصلی بلاکچین است. اما برای عملکرد صحیح بلاکچین هر بلاک به ثبت اطلاعات دیگری هم نیاز دارد. اما قبل از آشنایی با این موارد ببینیم ذخیره سازی دیتا در هر بلاک چگونه انجام می شود.

رمزارزها یا Cryptocurrencies بدلیل تکیه بر تکنولوژی رمزنگاری چنین نامی را به خود گرفته اند. در مورد بلاک ها از ابزاری به عنوان تابع هش یا hash function استفاده شده است. رشته ای از کاراکترهای مختلف بنام هش که با استفاده از hashing algorithm ایجاد می شود را Block Hash می نامند. بیتکوین از الگوریتم هش SHA-256 استفاده می کند اما بسیاری از دیگر رمزارزها الگوریتم های دیگری را انتخاب کرده اند. این الگوریتم با استفاده از کلیه اطلاعات داخل بلاک یک رشته کاراکتر منحصر بفرد ایجاد می کند که به عنوان شناسه بلاک یا Block ID یا Block Hash و یا block header در هر بلاک ثبت می شود.

برای ایجاد هش هر بلاک از اطلاعات زیر استفاده می شود:

  1. شماره ورژن یا version number بلاک
  2. هش بلاک قبلی که در زنجیره قرار گرفته
  3. کدی که حاصل از اطلاعات تراکنش های داخل بلاک می باشد
  4. اطلاعات زمان ایجاد بلاک یا timestamp
  5. سختی شبکه هدف برای تنظیم سختی شبکه ماینینگ
  6. یک رشته کاراکتر تصادفی که nonce نامیده می شود

کلیه این اطلاعات همراه با block hash داخل بلاک ثبت می شوند. همه موارد فوق به غیر شماره 6 قبل از ثبت بلاک در بلاکچین مشخص می باشند اما nonce به عنوان یک راز باقی می ماند! هدف از ماینینگ پیدا کردن همین مورد آخر یعنی nonce می باشد! اولین ماینری که بتواند با توجه به سختی شبکه nonce مناسب را برای قرارگیری بلاک در بلاکچین پیدا کند آن را در زنجیره بلاکها قرار می دهد.


   
نقل‌قول
    سبد خرید