تالار گفتگوی تخصصی بلاکچین و رمزارزها

آشنایی با Muun

 

حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

کیف پول Muun با وب سایت https://muun.com  یک اپلیکیشن ساده برای Android و iOS می باشد که فقط برای بیتکوین طراحی و توسعه داده شده است.

در این کیف پول non-custodial امکان بسیار  کاربردی و جالبی تعبیه شده است! دریافت و پرداخت از طریق شبکه Lightning به همان سادگی که روی شبکه اصلی هم در همین والت انجام می دهید! یعنی شما یک والت کاملا معمولی بیتکوین دارید با آدرس های Legacy یا Segwit که امکان ایجاد invoice های لایتنینگ نیز دارید و همچنین می توانید invoice های لایتنینگی را پرداخت کنید! موجودی بیتکوین on-chain و lighning شما از هم جدا نمی باشد.

هزینه تراکنش ها بسیار مناسب می باشد و از طریق ارتباط با mempool بهترین کارمزدها را پیشنهاد می دهد و البته شما امکان تعیین Fee دلخواه نیز دارید.

امکاناتی مانند RBF یا امکان Lock کردن والت از راه دور در صورت گم شدن گوشی شما هنوز به آن اضافه نشده اما در وبلاگشان خبر از اضافه شدن چنین مواردی هم داده اند.

 

نصب و راه اندازی این کیف پول بسیار ساده می باشد اما نکاتی در مورد بکاپ گرفتن از کلیدهای خصوصی باید بدانید که در ادامه برای شما خواهم نوشت.


   
نقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

نکته مهمی که باید بگم این هست که اپلیکیشن Muun بعد از نصب فقط یک لایه امنیتی بصورت رمز 4 رقمی دارد و فعلا امکان استفاده از اثر انگشت برای اجرای اپلیکیشن یا تایید انجام تراکنش را ندارد! پس من برای خودم از طریق امکان App Lock که روی گوشی دارم درخواست اثر انگشت برای اجرای آن را هم اضافه کردم که یک لایه امنیتی جدید به آن اضافه کرده باشم.

استفاده از اثر انگشت برای کیف پول ها، خیلی اقدام خوبی است چون دیگر کسی انگشتان شما را هنگام تایپ کردن رمز نمی بیند! توصیه می کنیم استفاده از ابزار های Biometric را در اینگونه اپلیکیشن ها استفاده کنید! مثلا برای کیف پول Tronlink Pro هم که خودش چنین امکانی را ندارد، بنده این کار را انجام داده ام!


   
پاسخنقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  

کیف پول Muun یک والت 2 امضایی می باشد که برای انجام تراکنش ها به هر دو کلید خصوصی جهت امضا نیاز دارد! یکی از این کلید ها روی گوش شما و دیگری روی سرورهای Muun نگهداری می شود.

در صورت هک شدن گوشی شما، حتی اگر هکر بتواند به اطلاعات رمزنگاری شده داخل آن دست پیدا کند فقط به یکی از کلید ها دست پیدا کرده و هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. توسعه دهندگان muun هم نهایتا به کلید خصوصی که روی سرورهایشان است دسترسی دارند و از کلیدی که روی گوشی شما ایجاد شده اطلاعی ندارند! فقط شما هستید که به هر دو کلید دسترسی دارید و این مسئله امنیت دارایی شما در این کیف پول را افزایش می دهد.

سیستم بکاپ و ریکاوری muun با اکثر والت ها متفاوت است و قبل از انتقال دارایی به آن باید حتما با آن آشنا شوید. Muun به شما چند روش بازیابی کیف پول ارائه می دهد:

 

بازیابی از طریق ایمیل!

در قسمت Security این کیف پول نخست باید یک پسورد بصورت 2FA از طریق ایمیل برای آن فعال کنید، هر زمان شخصی قصد داشته باشد والت Muun شما را در گوشی دیگری بازیابی کند با انتخاب گزینه ریکاوری توسط ایمیل باید از لینکی که به ایمیل شما ارسال شده استفاده کند. لینک داخل ایمیل را که باز کنید، پسوردی که قبلا تعریف کردید را باید وارد کنید و سپس یک pin جدید برای اپلیکیشن انتخاب می کنید و تمام! 

خیلی طرفدار این روش نیستم چون محافظت از ایمیل و امنیت آن خودش مبحثی است و من ترجیح می دهم این امکان را استفاده نکنم، هرچند بسیار ساده و راحت است. دقت کنید هر کسی به ایمیل شما دسترسی پیدا کند می تواند به کیف پول شما دسترسی کامل پیدا کند و آن را روی هر گوشی که بخواهد بالا بیاورد.

 

بازیابی از طریق Alternative backup

برای فعال سازی این روش کیف پول muun به شما 10 عبارت 4 کاراکتری نمایش می دهد که مانند Seed یا عبارات بازیابی باید روی کاغذ یادداشت کنید و در جای امنی نگهداری کنید. این عبارات Seed یا همان کلمات بازیابی معمول نمی باشند و فقط در اپلیکیشن muun کار بازیابی را برای شما انجام می دهند.

اگر در روش قبل پسورد و ایمیل را فعال کرده باشید هنگام طی مراحل ریکاوری از طریق این عبارات بازیابی نیز یک ایمیل برای تایید به شما ارسال می شود. این یعنی اگر کلمات شما دست کسی بیفتد ولی به ایمیل شما دسترسی نداشته باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد! خیلی خوب است ولی متاسفانه چون امکان بازیابی فقط از طریق ایمیل را فراهم می کند با آن مخالفم و امکان استفاده از ایمیل را برای خودم فعال نکرده ام و فقط داشتن این 10 عبارت کافیست.

 

بازیابی از طریق Emergency Kit

کیف پول یک فایل pdf به شما می دهد که توسط محتوای آن و راهنمایی های موجود در آن و با استفاده از عبارات بازیابی که در مرحله قبل یادداشت کرده اید می توانید به دارایی خود دسترسی داشته باشید و آن را به آدرس جدیدی ارسال کنید. فرض کنید بطور کلی اپلیکیشن muun نابود شود و شما نتوانید آن را جایی نصب کنید پس تنها راه شما استفاده از اطلاعات این فایل pdf است.

این فایل شامل کلید های خصوصی شماست که البته توسط 10 عبارت بازیابی شما رمزنگاری شده اند. دقت کنید که عبارات بازیابی را روی کاغذ دارید و در این فایل چیزی از آنها نیست پس به آن کاغذ حتما نیاز دارید! طبق این راهنما و با توجه با اینکه کیف پول muun برای شما قابل نصب نیست شما باید حتما کیف پول دیگری داشته باشید و یک آدرس از آن کیف پول خود را در این روش ریکاوری استفاده کنید تا تمامی بیتکوین های موجود شما به آن آدرس طی یک تراکنش منتقل شود و Fee این تراکنش از موجودی شما کسر خواهد شد.

 


   
پاسخنقل‌قول
New Member
عضو شده: 2 سال قبل
ارسال‌: 1
 

با سلام خیلی ممنون بابت این مطلب عالی 

من در جای شنیدم که در بعضی از تراکنش های لایتنینگ که مبلغ کمی زیاد باشه فی رو زیاد میزنه و به شبکه اصلی انتقال میده ایا درست؟

و یک سوال دیگه داشتم این که از کیف های لایتنینگ میشه برای زمان تقریبا طولانی و مبالغ قاابل توجه (برای من ) استفاده کرد تا مبلغ به اندازه ای برسه که در شبکه اصلا انجام بشه؟

 


   
پاسخنقل‌قول
حامد ریحانی
Illustrious Member Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 629
شروع کننده موضوع  
Posted by: @payamsho

با سلام خیلی ممنون بابت این مطلب عالی 

من در جای شنیدم که در بعضی از تراکنش های لایتنینگ که مبلغ کمی زیاد باشه فی رو زیاد میزنه و به شبکه اصلی انتقال میده ایا درست؟

و یک سوال دیگه داشتم این که از کیف های لایتنینگ میشه برای زمان تقریبا طولانی و مبالغ قاابل توجه (برای من ) استفاده کرد تا مبلغ به اندازه ای برسه که در شبکه اصلا انجام بشه؟

 

هر دریافتی که به این کیف پول شما در Muun وارد می شود روی شبکه اصلی برای شما ذخیره شده است و مهم نیست آن را برای شما روی شبکه اصلی ارسال کرده اند یا روی شبکه لایتنینگ! پس دریافتی های شما برای تبدیل شدن از لایتنینگ به شبکه اصلی هزینه یا فی ندارند و اگر بخواهید به آدرسی در شبکه اصلی ارسال داشته باشید کارمزد معمول شبکه را باید پرداخت کنید.

اگر بخواهید از طریق لایتنینگ ارسال داشته باشید احتماش هست بسته به مسیری که تا مقصد باید طی شود کارمزد ها کم یا زیاد شود. بطور کلی لایتنینگ برای مبالغ بالا مناسب نیست.


   
payamsho reacted
پاسخنقل‌قول
    سبد خرید